GERMANS TORTELLA-MARQUETERIA-PETRA.
Simó Tortella és l'amo d'aquesta fusteria de Petra. El seu pare i el seu padrí jove ja es dedicaven al mateix ofici.
Encara que fan fusteria en general, l´he escollit pel seu treball de marqueteria. Avui dia el que més els demanen són mobles massissos que semblin antics i gastats. Oblideu-vos de l'obsolescència programada. Són de tal qualitat que duraran tota la vida. Es dediquen també a la talla.
Utilitzen múltiples fustes, algunes protegides com la xicranda, la teca, la caoba, el cirerer, l'amarant, i altres d'origen mallorquí com l'olivera, l'alzina o l'ametller que tenen emmagatzemades des de fa molts anys i d'arrels de tuia, roure , o pollancre. També fan incrustacions amb zinc.
Els motius que utilitzen per a la marqueteria són dibuixos que tenen guardats o que dibuixen expressament i que després els adapten al moble en qüestió.
El procés consisteix a juntar diversos fulloles de tonalitats diferents i amb la serra de marqueteria anar retallant el motiu. Després es tracta d'anar-los juntant un a sobre de l'altre, encaixant-los com si fos un puzle. Un cop hidratades podeu veure com ressalten els colors.
Altres adorns usats en marqueteria són les greques, que, encara que es venen fetes, aquí podem veure com les fa ell, tallant finíssimes làmines de fullola, igualment de diferents tonalitats, i més tard jugant amb elles per formar geometries diverses.
Tot això és un procés que necessita molta precisió i delicadesa.
Veient tota la feina que tenen a la fusteria, voldria agrair de forma molt especial a en Simó l'estona que m'ha dedicat, així com la seva amabilitat i el seu caràcter tan proper.
Simó Tortella es el dueño de esta carpintería de Petra. Su padre y su padrino ya se dedicaban al mismo oficio.
Aunque hacen carpintería en general, lo he escogido por su trabajo de marquetería. Hoy en día lo que más les piden son muebles macizos que parezcan antiguos y gastados. Olvidaros de la obsolescencia programada. Son de tal calidad que durarán toda la vida. Se dedican también a la talla.
Utilizan múltiples maderas, algunas protegidas como la jacaranda,la teca,la caoba, el cerezo,el amaranto, y otras de origen mallorquín como el olivo, la encina o el almendro que tienen almacenadas desde hace muchos años y de raíces de tuya, roble, o chopo. También hacen incrustaciones con zinc.
Los motivos que utilizan para la marquetería son dibujos que tienen guardados o que dibujan expresamente y que luego los adaptan al mueble en cuestión.
El proceso consiste en juntar diversos tableros de tonalidades distintas y con la sierra de marquetería ir recortando el motivo. Después se trata de irlos juntando uno encima del otro, encajándolos como si fuese un puzle. Una vez hidratadas podemos ver cómo resaltan los colores.
Otros adornos usados en marquetería son las grecas, que, aunque se venden hechas, aquí podemos ver cómo las hace él, cortando finísimas láminas de tablero, igualmente de distintas tonalidades, y más tarde jugando con ellas para formar geometrías diversas.
Todo ello es un proceso que precisa mucha precisión y delicadeza.
Viendo todo el trabajo que tienen en la carpintería, quisiera agradecer de forma muy especial a Simó el rato que me ha dedicado, así como su amabilidad y su carácter tan cercano.
Que maravilla!!!
ResponderEliminarPrecioso trabajo,Ferran y todo un descubrimiento para mí.
Un trabajo que es puro arte, donde se suman habilidades y precisión, hoy en día pocos son los que realizan este tipo de artesanía, entre otras cosas porque este tipo de muebles no deben de estar al alcance de todos los bolsillos, tanto por los tipos de madera como por la cantidad de horas que se emplean para fabricarlos, de todos modos todo un arte.
ResponderEliminarAbrazos y gracias por compartir
Hola Ferran ¡¡¡ ,ahora he visto tu correo ,he tenido mal el gmail y desaparecieron muchos mensajes ,pero ahora vuelve a funcionar ,mil gracias ,como siempre, el fuster de Petra es todo un artísta ,inmenso¡¡¡ gracias por acercarnos a él.
ResponderEliminarBety
Molt bona feina
ResponderEliminarQué hermoso oficio, muy bien descrito el proceso en cada foto, tan esmeradas como delicados los diseños y su ejecución. Estupendo reportaje, Ferran.
ResponderEliminarAmic Ferran, bona tarda. Un altre reportatge d'aquesta Mallorca tan diferent de la del turisme. La Mallorca ancestral i senyora que al llarg del temps ha cultivat aquests oficis que sempre han acompanyat a la gent i al bon viure.
ResponderEliminarUn altre cop tinc que felicitar-te, amb molt de gust.
Una abraçada amic Ferran.
Quina feina tan meticulosa. Felicitats a en Simó
ResponderEliminarJoan
Desconeixia que aquesta feina fos un cúmul de tantes tècniques : dibuix , tallatge acurat, composició ...i,a més sense obsoles cència . Art i ecologia de la ma de Simo i els teus ulls. Tot un privilegi . Agraïment per tots dos. Artistes!
ResponderEliminarTres generacions. Sense programar, però formant un tot, com els mobles que duren anys i panys.
ResponderEliminarCom un cirurgià.
I l’ ull del Ferran.
Bon dia,
Josep Ma
Ferran, bravo por capturar con la mirada ese proceso en el que se arrancan a la madera las formas que ni ella misma sabe que contiene.
ResponderEliminarMinuciosos ángulos, óvalos, círculos, arabescos...formas ocultas que emergen al sentir sobre ellos las manos y los instrumentos del ebanista y se saben robados para formar parte de otro objeto, más allá de ellos.
Es increíble que este encaje de madera en la madera que, según he leído, tiene más de 3.500 años de antigüedad perviva. Mucho ánimo para el artesano, para que no deje de extraerle a la madera su belleza.
Un abrazo