JOAN ALCOVER-COVENER-CAMPANET.
L'any 1820 un avantpassat de´n Joan, va venir de Sóller a treballar a Campanet. Aquí es va casar i des de llavors tots els ascendents han estat "campaneters"
El seu besavi ja era "covener" i de petit sempre anava pel soterrani on el seu pare tenia el taller per treballar la canya. Ell va ser qui li va ensenyar l'ofici i viu d'això.
Es dedica a fer paners de diferents mides i per a diferents usos. Així podem veure paners per figues, ametlles, olives, bolets i antigament també en feien per garrafes. Estan fets de canya tallada i trenada i de vímet.
Avui ,a més, per anar tirant fa ombrel·les de càrritx per a les platges i sostres de canyís per als espais entre bigues en cases rústiques.
La canya la recull ell al torrent i el vímet li envíen de Cuenca. És important el tractament / assecat de la canya que després talla a diferents gruixos ( segons la mida del cove) amb aquests motlles de xapar o xapadors que podeu veure.
Per al vímet usa aquesta màquina de xapar verducs o tanyades.
Sabent el poc que li agrada a en Joan que l'entrevistin o li treguin fotos, he de agrair encara més que em permetés compartir una horeta amb ell, perquè ens puguem fer una idea d'aquest ofici que ja s'està perdent.
JOAN ALCOVER-COVENER-CAMPANET.
El año 1820 un antepasado de Joan, vino de Sóller a trabajar a Campanet. Aquí se casó y desde entonces todos los ascendientes han sido “campaneters”
Su bisabuelo ya era “covener” y él de pequeñito siempre andaba por el sótano donde su padre tenia el taller para trabajar la caña. Él fue quien le enseñó el oficio y vive de él.
Se dedica a hacer paners (capazos o cestos) de distintas medidas y para distintos usos. Así podemos ver cestas para higos, almendras, olivas, setas y antiguamente también hacían para garrafas. Están hechos de caña cortada y trenzada y de mimbre.
Hoy además para ir tirando hace sombrillas de carrizo para las playas y techos de cañizo para los espacios entre vigas en casas rústicas.
La caña la recoge él en el torrente y el mimbre se lo mandan de Cuenca. Es importante el tratamiento/secado de la caña que luego corta a distintos grosores (según la medida del cesto)con estos moldes que podéis ver.
Para el mimbre usa esa máquina para cortarlo.
Sabiendo lo poco que le gusta a Joan que le entrevisten o le saquen fotos, debo agradecerle sobremanera que me permitiera compartir una horita con él, para que nos podamos hacer una idea de este oficio que ya se está perdiendo.
Buenísimo!!!
ResponderEliminarQuina llàstima que coses així estiquin desapareguent !!! Hauriem de trobar manera de donar-les continuitat !
ResponderEliminarCa n'Alegria
Bona feina Ferran
ResponderEliminarElena
Quina llum tan bonica tenen les cistelles. M'encanta
ResponderEliminarCristina
Quina flipada més xula! I ahí el fotograf de l'antropologia del ofici per a captar-ho.
ResponderEliminarMolt bé, Ferran.
Salut (Joan)
¡SÚPER!
ResponderEliminar¿para cuándo tu próxima exposición?
Al menos diez mil años de artesanía le preceden, admiro a quienes siguen manteniendo oficios tan antiguos como imprescindibles, objetos que siempre hemos usado y disfrutado porque además de servicio aportan estética al hogar y es impresionante la resistencia y duración de estas facturas. Me gusta mucho el reportaje, esa presencia manual tan viva que nos describe y detalla la fabricación.
ResponderEliminarUna feina pacient, com la teva, Ferran.
ResponderEliminarBona tarda Ferran, notari de les ultimes activitats nobles ue queden a Balers. Dic notari perque dones fe de un mon que ve d'antic, gent que, amb el silenci de cada dia, dignifica aquest mon de boixos. Una abraçada, Bru.
ResponderEliminarJa m'agradaria a mi poder anar a fer d'aprenent al seu taller... 😄
ResponderEliminarPreciós. M'ha encantat tot Ferran.
ResponderEliminarLes fotos dels cistells em va agradar molt. Sembla mentida la feina que hi ha darrera un objecte tan senzill i lo bé que ho reculls. D’aqui uns anys tots aquestes fotos teves seràn buscades
ResponderEliminarSanti!!
Deshilachar la caña, hasta hacerla una línea de vida que renacerá, seca, para tomar mil formas.
ResponderEliminarDeshilachar la caña, para domar su carne de planta altiva y acariciarla, entrecruzarla, ramificarla en círculos concéntricos.
Reconstruirla con las manos pacientes de un incansable hacedor de objetos.
Dale la enhorabuena, Ferrán, a este artesano y a ti, por ser los ojos que hacen que no se olvide su trabajo y arte y los contemplemos.
Un abrazo
Magnífico reportaje, como siempre! Saludos desde Menorca.
ResponderEliminarGracias por tus correos para dar a conocer tu trabajo y el de tantas personas que por desgracia caen en el olvido de gran parte de la sociedad en general. Desde que nos visitaste hemos dado pasos importantes en nuestro proyecto. Cuando tú quieras estás invitado a visitarnos y de paso te traes el trípode para poder captar mucho mejor aquellos rincones, objetos y barcas llenos de viejos recuerdos e ilusiones en tiempos pasados y presentes.
ResponderEliminarUn fuerte abrazo. José Mari. Secretario de la Asociación Amics de la mar